I huvudet på Peter Bäckström

Vi passade på att ställa några frågor till 2018 års sommarteaters manusförfattare – Peter Bäckström. Tillsammans med regissören Robert Follin kommer han att avslöja det mesta av upplägg, tid och handling på infomötet den 27 oktober kl 18:00 på Lokstallarna.

 

Ålder: 54 år
Född (och uppvuxen): i Malmö och på Falsterbonäset
Favoritgodis: Mörk choklad och söt lakrits. Jag är också mycket svag för en ask choklad från Anton Berg med dubbla lager.
Jobb: dramatiker, regissör, dramaturg, pedagog; docent i musikdramatik i Köpenhamn

Hur länge har du varit medlem i Teatersmedjan?
Jag var på plats när Teatersmedjan föddes. Jag har, sålunda, varit medlem sedan starten.

Kommer du ihåg din första roll?
På Teatersmedjan medverkade jag i Jordbo-Lises Thore; kan det ha varit 1991? Min roll var väl en elak typ, om jag minns rätt. Innan dess: nio år fyllda var jag anställd som dockteaterskådespelare i Malmö. Jag spelade – genom dockorna – ett antal roller varje lördag under ett års tid, och honorerades tio kronor per föreställning. I tredje klass, också i Malmö, stod jag för första gången själv på scen i en skolteateruppsättning. Det var 1973, det. Då var jag ”Mats”, en skomakargesäll i 1500-talets Sverige.

Det har blivit några produktioner för dig genom åren. Har du koll på hur många?
Nej. Men nu räknar jag: en, två, tre…sextio. Då har jag regisserat kanske fyrtio stycken, skrivit ungefär tio och arbetat som dramaturg kanske lika många gånger. Sedan har jag lett väldigt många pedagogiska arbeten under en period av trettio år.

Har du någon speciell produktion som ligger dig extra nära om hjärtat?
Att få skriva – och sedan utveckla – Äventyrens Ö, Hemligheternas Tid och Ödets Makt till Kastellet, 2008-2010, var både en ynnest och ett äventyr. Maurice Ravels opera L´ Enfant et les Sortilèges, som jag regisserade i Köpenhamn för några år sedan. Operan är ett mästerverk och har allt: stor dramatik, fina lyriska kvaliteter och en fantastisk musik. Och den första ANT-produktionen på Teatersmedjan, våren 1990. Den hade så fina mänskliga kvaliteter.

Finns det någon produktion som du helst vill glömma?
Åh, då tänker jag närmast på en Idomeneoföreställning jag gjorde i København i slutet av 90-talet; tung och trist var den – jag hade inte fattat någonting. Sedan jag kommit över den värsta chocken över misslyckandet så kunde jag faktiskt lära ganska mycket av mitt haveri. Och det är jag mycket glad för idag.

Nu är det dags för dig att skriva manus till Kastellet igen. Hur känns det?
Underbart kul och härligt spännande. Och så vackert att få lov att återvända till Kastellet och Teatersmedjan.

Vad kommer vi att få uppleva för sommarteater 2018?
På teatern undersöker vi ju vad det innebär att vara människa; det är vad teatern är till för, det är vad teater kan. Så det blir ett mycket mänskligt drama i äventyrsform, fyllt av spänning och romantik. Helt enkelt en underhållande föreställning för hela familjen. Och – och det är ju viktigt – med bra roller för alla medverkande.

Kan du med tre ord beskriva en bra manusförfattare?
Fantasifull, bildad och disciplinerad. Och nyfiken. Och modig. Och…

Det bästa med Kastellet?
Repetitionerna. När det slutar att regna. Ögonblicket då publiken anländer. Båtturen hem i natten, efter en föreställning.

Skriva eller regissera?
Både och. Men mycket ogärna samtidigt.

Opera eller teater?
Åh, vilken svår fråga. Musikteaterns vackraste ögonblick slår ju en ganska bra teaterföreställning ur brädet. Men en lysande teaterföreställning kan besegra mången bra operaföreställning. Det beror nog på verket och uppsättningen.

Lycka till med manusskrivandet!
Tack ska du ha.